RELOADING - graižtvinių šovinių pertaisymas
Posted: 2010-Mar-22 17:54
Norėjau, kad išmanantys reloada ir pažengę į priekį, daugiau nei aš, o taip pat ir pradedantys pasidalintų patirtim, mintimis, kaip tai reikia taisyklingai daryti, kokią įrangą naudoją, kokį paraką pila, kokias kulipkas skraidina, dėl ko tai yra daroma ir t.t.., na vienu žodžiu apie visas peripetijas.
Taigi, esu pradedantysis ir norėjau pasipasakoti kaip aš tai darau. Mano pagrindinis tikslas turėti šovinį kuo idealiau tinkanti mano šautuvo vamzdžiui, sekantis tikslas, turėti kuo pigesni šovinį (atitinkanti mano reikalavimus), kad galėčiau papleškinti ir į popierių ir medžioklėje, na ir žinoma užburiantis, ir neturintis tobulėjimui ribų, pats procesas.
Taigi , kaip aš tai dariau, paruošiant jau vieną kartą jau naudotas gilzes, nes tolimesni ciklai nebereikalaus tiek operacijų (žingsnių). Naudojant kitokio tipo matricas ir ar ruošiant naujas gilzes, procesas reikalauja kitokių žingsnių (taip aš juos pavadinau), operacijų.
Galima ir taip reloadinti - "дёшево и сердито" , jei tinka toks būdas, kodėl gi ne.
http://www.youtube.com/watch?v=UeEl9wZyabc
Patys renkamės kokiu keliu eisim, kokios mūsų užduotis kiek, kaip ir kuo šaudysim, na ne paskutinėje vietoje kokios finansinės galimybės.
Kadangi nesugebėjau, be to ir nenorėjau išsiversti su 3-mis instrumentais: kuvalda, zubyla ir jobtv@jmat, teko įsigyti truputį kitų:
1 ETAPAS . Gilzės paruošimas
1 žingsnis . Turim keletą murzinų gilzių.
Dekapsuliuojam gilzę, darau tam, nes gilzes plausiu, nuo pridegusio parako ir oksidavimosi, su ultra garso vonele. Ir dekapsuliuotos gilzės, vonelėje, geriau išsiplaus kapsulės lizdas. Tai galima padaryti su specialia dekapsuliuojančia matrica arba Full Size , Neck Size matricos išsukus dekapsuliatoriaus strypą į žemiausią padėtį .
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ping-Units
2 žingsnis . Plaunu gilzes ultra garso vonele, su spec. tirpalais.
Išplautos ir paruoštos gilzės tolimesniems žingsniams
Galima nuvalyti gilzės kakliuką nuo prikepusių parako nuodegų iš vidaus ir iš išorės. Kakliuko vidaus valymui galima naudoti bronzinį ar neiloninį šepetėlį. Su drėle veiksmas vyksta žymiai greičiau. Tiks dar reikės specialaus laikiklio gilzei.
http://www.sinclairintl.com/product/102 ... Prep-Units
Išorei galima naudoti plienine vatą 0000 (steel wool). Bet tai dažnai daryti nėra gerai, nes taip ploninam gilzės sienelę. Yra ir specialių servetėlių, sudrėkintu su spec. skysčiu.
Galima naudoti chemiją. Gerai valo ir suteikia blizgėjimo Birchwood Casey Case Cleaner
Kas turi tumblerį (lietuviškai tikriausiai - vibro puodas), tai atlieka su juo. Taip, kad kas kaip moka , sugeba, tas taip valo gilzes, o kai kas net nesuka galvos su gilzių valymu, nes jų visai nevalo ir nemato tikslo. Nuvalo nuo parako degėsių tik kakliuką.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Tumblers
3 žingsnis . Apžiūrim gilzes (tūteles), kad nebūtų korozijos pažeidimų, įtrūkimų, įlenkimų ar kitokiu mechaninių pažeidimų. Ant nuvalytų gilzių geriau matosi mikro įtrūkimai. Tikslas išbrokuoti blogas gilzes, kad išvengti bėdų ar nelaimingų atsitikimų šaudant.
4 žingsnis . Kadangi nusprendžiau gilzę paruošti kuo teisingiau/geriau (mano manymu), tai ir žingsnių bus daugiau nei paprastai reikia. Bet tai tik bus daroma tik vieną kartą, po to gilzės ruošiamos įprastai.
Išplečiam gilzės kakliuką. Tikslas panaikinti nuo gilzių krimpo žymes (jei yra) , bei suvienodinti visų gilzių vidinį diametrą ir paruošti sekančiam žingsniui Nr.8. Naudoju K&M Expander Die matricą . Yra ir kitų gamintojų.
http://www.kmshooting.com/catalog/expan ... plete.html
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... r-Mandrels
Tai darant būtina sutepti kakliuko vidų ir mandrelį (teisingai gal būtų - kreipenčioji), nes reikia panaudoti jėgą. Labai gerais daiktas tam reikalui Imperial Die Wax
Ruošiant naujas gilzes prieš tai reikia praleisti visas gilzes per body matricą, tam, kad suvienodinti aukštį tarp gilzės petelių ir gilzės dugno. Turint Redding Type S Full Length Die , išsukus viršutinę dalį (dekaperį) ir išėmus bušingą ją galima naudoti kaip body matricą .
Nors nevisi (reloaderiai) tai daro ir dėl šito žingsnio daug diskutuoja, pirma triminguoti, po to bodysize‘inti ar atvirkščiai arba net size‘inti. Jei nesiruošiate daryti neck turning (aptekinti gilzės kakliuką, žingsnis , šios operacijos nereikia daryti ir nesukam sau plaučių.
5 žingsnis . Dabar reikia atrasti trumpiausią gilzę. Išmatuojam visų gilzių ilgius išrenkam trumpiausią ilgį ir visas gilzes trumpinam/triminguojam iki trumpiausios gilzės ilgio.
.
Gilzės trumpinimui naudoju RCBS Trim Pro. trimerį. Yra jų įvairi galybė , įvairių konstrukcijų ir įvairių kainų.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Trimmers
P.S. Aš visus matavimus darau coliais, nes beveik visi užsiiminėjantys reloadu , matuoja coliais. Ar tik paprasčiausiai skaitinėsite forumus ar norėsite užduoti klausimą, kokiam nors rusų ar anglų/vokiečių forume, paklausti matmenų ar toleranciją, jie 95% atsakymas bus coliais ir granais. Taigi tik tereikia priprasti prie colių, ir jie pasidaro ne be tokie baisūs. Įsigijau ebay matavimui reikalingų įrankių ir tikrai nebrangiai, nes nelabai pasitikiu įrankiais Made in China , už kilogramą – 1LTL + dovanų kuponas loterijai . Aišku galima išsiversti ir turimais namuose, svarbu, kad matavimai būtų tikslūs ir jais pasitikėtumėte. Taip, kad neverta taupyti ant neaiškios kilmės įrankių, juolab, kad dabar daugybė bankrotavusių įmonių, laboratorijų kurios paradvinėja matavimo, sverimo ..... įrankius. Bet čia retorinis klausimas ....
6 žingsnis . Po to kai visos gilzės yra suvienodintos , po trimming‘o (5 žingsnis) reikia nuimti taip vadinamus zausensus, užvartas, kurios paliko trimmer‘io freza. Tokio įrankio pagalba Deburring Tool tai padaryti nesunku, nuimant atšerpetojimą ir lengvai suapvalinant kampus .
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... Chamfering
2-3 apsisukimai iš vidaus ir iš išorės. Ir viskas. Nereikia labai persistengti.
7 žingsnis . Norint gauti kuo tiesesni šovinį, 7 ir 8 žingsniai– būtini. Su slankmačių, dar geriau mikrometru, matuojam gilzės kakliuko sienelių storį.
Daromas ne vienas matavimas , o sukant aplink visą kaliuką, taip atrandama ploniausias kakliuko sienelės storis.
8 žingsnis . Kad gauti ašiškumą, koncentriškumą (concentricity) ir kuo mažesnį mušimą ties kakliuku, kuris leis pasodinti tiesiai kulką, reikia suvienodinti gilzės kakliuko sienelių storį. Net ir pačios geriausios gilzės, tokios kaip LAPUA bus nevienodas sienelės storis.
Kadangi mes jau išmatavom ir radom mažiausią/ploniausią sienelės storį, tai nusistatom „tačilką“ (Neck Turning Tool – gilzės kakliuko tekinimo įrankis) būtent tam storiui. Jei reikia daug nuimti „mėsos“, tą operaciją atliekame per 2-3 kartus. Bet jeigu šautuvas yra serijinės gamybos, ne custom su ankštu šovinio kakliuko lizdu, manau užteks vieno karto, tik suvienodinti visų gilzių storį. Mano atveju 0,014“. Nes naudojant matricas su bušingais, tai gana svarbu. Tas įtakoja vienodą kulkos apspaudimą ir ašiškumą. Tikslas gauti vienodą sienelių storį.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ning-Tools
http://www.kmshooting.com/catalog/neck- ... pilot.html
Taigi „tačilkos“ mandrelį (kreipiančioji) sutepam lubrikantu Imperial Die Wax , dedam gilzę į gilzės laikiklį
ir nedidelėm apsukom su nedideliu padavimu tekinam
Tekinam per visą kakliuko ilgį ir pabaigoje „užeinam“ ant gilzės petelių ,
bet labai nedaug.
Sekantis veiksmas , dar kartą nuimam užvartas nuo išorines sienelės su Deburring Tool įrankiu. Aš (ir ne tik aš) dar poliruoju išorinę kakliuko sienelę su plienine vata, 3-4 sekundėm su el.drėle ,didelėm apsukom.
Užsiimantys šamanizmu, dar poliruoja ir kakliuko vidų. Svarbiausiai, kad visi veiksmai būtų vienodi,nuoseklūs, negalima daryti kelias gilzes taip, keletą kitaip ar dar trečiaip. Idealiausiai šį žingsnį daryti su nauja gilze ir tai yra daroma tik VIENĄ KARTĄ, visam likusiam gilzės gyvenimui. Be šios operacijos neišsiverčia BR pasaulis ir mėgstantys tolimesnes distancijas šauliai. Medžiokliniam šautuvui šaudančiam 1MOA -tai ne būtina. Bet mano tikslas turėti tiesų, o ne kreivą šovinį, ir kad kulkos skraidytu į 0,5 MOA ar mažiau.
9 žingsnis . Kai jau gilzės kakliukas paruoštas, dedam į presą fullsize (FL) , necksize ar body matricą. Tai priklauso kokias matricas mes turim, koks mūsų įsitikinimas, kad teisingai darau ir kokiu keliu mes eisim toliau. Fullsize matrica atlieka 4 operacijas iš karto – sodina petelius (daro headspace) , apspaudžia kakliuką, gilzės šonus iki reikalingo diametro ir plius dekapsuliuoja. Necksize matrica atlieka 2 operacijas – apspaudžia tik gilzės kakliuką, neliesdama šonų ir petelių, plius dekapluliuoja (išstumia kapsulę). Body – tik sodina petelius į reikiamus matmenis, vos apspausdama gilzės šonus, bet mažiau apspaudžia nei fullsize matrica. Idealiausiai turėti visas 3 matricas, su jomis būtų galima varijuoti ir apspausti į norimus gilzės parametrus. Kai kurie sėkmingai dirba su 0-niu headspace, vien tik necksize matricom. Bet po keletos ciklų bus priversti naudoti body matricą, nes sunkiai dirbs spyna. Aš pasirinkau Redding fullsize matricą, kuri atliks visas reikalingas operacijas (mano įsitikinimu).
Ji yra su bušingu (įvorė), kuris apspaudžia kakliuką . Su bušingo pagalba galima išgauti norima neck tension, kokia jėga/įvarža apspausime kulką.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Bushings
Dažniausiai yra apspaudžiama -0,002 -0,003. Kai kurie daro įtempimą iki 0,005 .
Bušingų yra įvairių ir plieniniu, ir titano-nitrito, ir karbidiniu. Titano-nitrito bušingai yra kietesni už paprasto plieno bušingus ir naudojant juos, nereikia tepti gilzės kakliuko. O karbidinių bušingų privalumas, tai, kad jų numeriai eina 0,0005“ žingsniu (bet tik .243/6mm kalibrams). Plieniniu ir T-N – 0,001“ žingsnis. Bušingo numeris yra išskaičiuojamas taip (pvz):
(0.308 + 2* 0,014“)-0,002 = 0,334 , tai mums bus reikalingas bušingas Nr.334
.308 – kulkos diametras
2 – gilzės sienelės
0,014 – vienos sienelės storis
0,002 – neck tension, įvarža kurios mes norime, galima pasirinkti kokią norim bet tai jau keisis bushing‘o numeris.
Jei matrica ne bušinginė, tai belieka pasitikėti gamintojo kokybe ir kad expander ball (riešutėlis) yra reikiamo diametro, ir nekreivas štokas ir nedaryti jokių mušimo/ašiškumo matavimų. Tada ant dušios bus spakainiau.
Taigi FL matrica jau įsukta į presą, jos pagrindinė užduotis, atstatyti gilzės geometrija, kad nesunkiai užsidarinėtų spyna su šoviniu.
Naudodamas komparatorių (comparator) imu ir išsimatuoju atstumą nuo gilzės petelių iki gilzės apačios . Kompatarorių yra didžiulė įvairovė, bet nesunkia galima paprašyti, kad tekintojs padarytų.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... pace-Tools
Galima ir taip
Sutepu gilzė šonus specialiu lubrikantu arba Imperial Die Wax , tik netepam gilzės petelių ir kakliuko. Jokiu būdu negalima naudoti lubrikantų su naftos pagrindu.
Žmyk-Spaudžiam. Ir vėl matuojam. Tikslas „susodinti“ 0,001“ – 0,002“ gilzės petelius , gauti taip vadinamą headspace , kad lengvai dirbtų spyna su šoviniu, be jokių užsikirtimų. Headspace priklauso nuo kalibro,mažiems kalibrams 0,001-0,0015“, magnuminiams 0,0015-0,002“ , pusautomačiams dar didesnis.
Galima tai atlikti ir kitokiu būdu. Apspaustą gilzę dedam į spyną, prieš tai išėmę iš spynos dužikį ir spyruoklę. Išėmus spyna užsidarinėja be jokios jėgos, tabalduojasi. Įdėjus gilzę, turi užsidaryti su vos vos jaučiama jėga. Dažniausiai nustatinėjant tokiuo būdu ir pamatavus, būna daugiau nei 0,001“ – 0,002“ . Tas būdas tinka tik bolt-action šaunykams. Taigi čia jau individualus pasirinkimas kaip matuoti. Arba galima aklai pasitikėti gamintojo instrukcija, kaip nustatyti matricą.
Na va, beliko visai nedaug.
10 žingsnis . Gilzė atfulsaizinta, dekapsuliuota.
Su Primer Pocket Uniformer ir Flashole deburring tool (kapsulės lizdui įrankiai) formuojame ir išvalome kapsulės lizdą tiek išorinės pusės tiek iš vidaus. Galima rankomis, galima el. drėlę, kuris palengvins ir pagreitins darbą.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... cket-Tools
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ring-Tools
Jei turime ašiškumą matuojantį stenduką (Concentricity Gage), išmatuojam gilzės kakliuko ir ties peteliais mušimus.
Ašiškumui matuoti stenduką gali padaryti geras tekintojas /frezuotojas, už „nebrangiai“ , kurį kartu tą „nebrangiai“ ir sunaudosit .
Jei viskas gerai sureguliuota gerai, turėtume gauti minimalius mušimus. O po 3-čio ciklo, kai gilzė pilnai išsiformuoja pagal šovinio lizdą, mušimai turi išnykti, taip sakant turi būti „pa nulem“ - 0,000“.
Vualia !!! Turime, mano manymu, labai gerai paruošta gilzę, į kurią dedam kapsulę, pilam paraką ir „sodinam“ kulką į norimą/reikiamą gylį. Bet tai jau kiti etapai.
2 ETAPAS. Gilzės kapsuliavimas.
Dirbant su kapsulėmis būtina naudoti apsauginius akinius, nes jei lazda šauna vieną kartą metuose, tai kapsulė suveikti turi daugiau šansų.
Naudoju RCBS , jų taip pat yra didelė įvairovė (rusų kalba) :
http://www.6ppc.ru/index.php?option=com ... &Itemid=37
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ming-Tools
http://www.kmshooting.com/catalog/prime ... eluxe.html
Pasirenkam tinkamą kapsulę , kaip pvz.: kas tinka .30-06, netinka .300WM, bet tinka 9,3x74R, ir su kapsuliatoriumi dedam/įstatom kapsulę į gilzę. Nieko sudėtingo.
3 ETAPAS. Sveriam, pilam paraką
Šitam etape kaip irgi nėra nieko sudėtingo, atsveriam reikalingą kiekį parako ir supilam į gilzę. Visada reikia sutikrinti sveriamą parako kiekį (min/max) su gamintojo manual‘u, kad neprisivirti „liolės“.
Čia irgi yra didžiulė įvairovė dozatorių, dispenserių. Taip pat ir svarstyklių, tiek mechaniniu, tiek elektroninių. Skonio, piniginės ir siekiamo tikslo reikalas.
Aš naudoju paprasčiausią RCBS dozatorių, triklerį (mažam kiekiui parakui dapilti) ir mechanines svarstykles.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... -Tricklers
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... Dispensers
4 ETAPAS. Sodinam kulką į gilzę
Šitame etape vėl individualus pasirinkimas. Sodinam kulką pagal parako/kulkos gamintojo manual‘ą (žinynas, vadovas...) nustatydami bullet seater matricą į C.O.A.L. (Cartridge Overall Length) , lietuviškai būtų šovinio ilgis. Ar sodinam į graižtvas ir žaidžiam su jamp‘u . Žaidimas su džampu labai pagerina grupę, daug daugiau nei žaidimas su parako kiekiu. O geriausiai žaisti ir su parako svoriais ir su jump‘u. Kai kurie vamzdžiai mėgsta, kai kulka įremta į graižtvas, kiti – kai įšoka į graižtvas (jumping). Bet vėl yra ir plusai yra ir minusai.
* Manual‘us leidžia tiek kulkų gamintojai , tiek parako gamintojai. Tokie kaip Norma, Sierra, Nosler, Hornady, Allent , Vihtavuori, Hodgdon, Accurate, IMR ……………..)
Kaip išmatuoti maksimalų šovinio ilgį? Ar tai reikia daryti ? O gal pasirinkti gamintojo manual‘e nurodyta C.O.L. , vėl gi priklauso individualiai ir nuo iškelto tikslo.
Aš pasirinkau sunkesnį kelią, bandysiu žaisti ir su parako svoriais ir su jump‘u.
Su tokios „pribludos“ pagalba COAL Gauge galima išmatuoti šovinio ilgį, kol kulka atsirems į graižtvas .
Tokį matavimo prietaisėlį, gali pasidaryti ir pačiam. Tereikia vamzdelio, strypelio, sriegiklio ir laisvų rankų bei noro. .
Visuomet yra ir alternatyva, imam užsisakom ir nusiperkam:
http://www.sinclairintl.com/product/104 ... -Tools-OAL
Ant šios „priblūdos“ užsukam prasriegtą gilzę, įdedam kulką, kišam į spyną, stumiam strypelį kol kulka atsirems į graižtvas, fiksuojam. Viskas, turim beveik idealų atstumą iki graižtvų. Yra ir kitoks būdas, bet nebenoriu plėstis.
Skirtingų tipų kulkų skirsis ir max COAL. Tai gi , keičiant kulkas į kitą tipą, svorį ar gamintoją, reiks matavimą daryti iš naujo. Arba rinktis valdišką ilgį, kuris yra nurodytas manual‘e.
Naudoju Redding Competition Bullet Seater , pasirinkau būtent ją, kadangi ji su mikrometru ir jos kitokia konstrukcija, leidžianti labai tiesiai, praktiškai be mušimų pasodinti kulką. Be to ji labai greitai keičia sodinimo gylį (seating depth), kas yra labai patogu keičiant jump‘ą.
Kadangi kulka, kokias naudosim, jau pasirinkom, matrica įsukta į presą tai nusistatom matricą reikiamam/norimam kulkos sodinimo giliui.
Pildom etiketę , surašom visą reikalingą informaciją.
O jei paprasčiau:
1. Nuvalom gilzės kaliuką iš vidaus ir išorės nuo pridegusio parako.
2. Matuojam gilzės igį, jei reikia triminguojam.
3. Sutepam gilzės šonus iki petelių ir fulsaizinam ar neksaizinam
4. Išvalom kapsulės lizdą
5.Kapsuliuojam
6. Sveriam, pilam paraką
7. Sodinam kulipką
Naujos gilzės paruošimas ir pertaisymas šautos gilzės - algoritmas tas pats.
Po kelių ciklų, nori nenori, reikia gilzę atkaitinti (annealing), nes sukietėją gilzės. Bet „reporatžas“ bus vėliau (tikiuosi).
Fsio. On a shooting range!!! Į šaudykla, bandyti/testuoti savo šovinuką. Į medžiokle po to, kai iš rezultatais busite patenkinti.
Ačiū už dėmesį. Kaip mokėjau , taip išdėsčiau, kaip sugebėjau taip papiešiau.
Tikiuosi tie kas užsiimą reload‘u , pasidalins savo patirtim ir mintim.
Taigi, esu pradedantysis ir norėjau pasipasakoti kaip aš tai darau. Mano pagrindinis tikslas turėti šovinį kuo idealiau tinkanti mano šautuvo vamzdžiui, sekantis tikslas, turėti kuo pigesni šovinį (atitinkanti mano reikalavimus), kad galėčiau papleškinti ir į popierių ir medžioklėje, na ir žinoma užburiantis, ir neturintis tobulėjimui ribų, pats procesas.
Taigi , kaip aš tai dariau, paruošiant jau vieną kartą jau naudotas gilzes, nes tolimesni ciklai nebereikalaus tiek operacijų (žingsnių). Naudojant kitokio tipo matricas ir ar ruošiant naujas gilzes, procesas reikalauja kitokių žingsnių (taip aš juos pavadinau), operacijų.
Galima ir taip reloadinti - "дёшево и сердито" , jei tinka toks būdas, kodėl gi ne.
http://www.youtube.com/watch?v=UeEl9wZyabc
Patys renkamės kokiu keliu eisim, kokios mūsų užduotis kiek, kaip ir kuo šaudysim, na ne paskutinėje vietoje kokios finansinės galimybės.
Kadangi nesugebėjau, be to ir nenorėjau išsiversti su 3-mis instrumentais: kuvalda, zubyla ir jobtv@jmat, teko įsigyti truputį kitų:
1 ETAPAS . Gilzės paruošimas
1 žingsnis . Turim keletą murzinų gilzių.
Dekapsuliuojam gilzę, darau tam, nes gilzes plausiu, nuo pridegusio parako ir oksidavimosi, su ultra garso vonele. Ir dekapsuliuotos gilzės, vonelėje, geriau išsiplaus kapsulės lizdas. Tai galima padaryti su specialia dekapsuliuojančia matrica arba Full Size , Neck Size matricos išsukus dekapsuliatoriaus strypą į žemiausią padėtį .
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ping-Units
2 žingsnis . Plaunu gilzes ultra garso vonele, su spec. tirpalais.
Išplautos ir paruoštos gilzės tolimesniems žingsniams
Galima nuvalyti gilzės kakliuką nuo prikepusių parako nuodegų iš vidaus ir iš išorės. Kakliuko vidaus valymui galima naudoti bronzinį ar neiloninį šepetėlį. Su drėle veiksmas vyksta žymiai greičiau. Tiks dar reikės specialaus laikiklio gilzei.
http://www.sinclairintl.com/product/102 ... Prep-Units
Išorei galima naudoti plienine vatą 0000 (steel wool). Bet tai dažnai daryti nėra gerai, nes taip ploninam gilzės sienelę. Yra ir specialių servetėlių, sudrėkintu su spec. skysčiu.
Galima naudoti chemiją. Gerai valo ir suteikia blizgėjimo Birchwood Casey Case Cleaner
Kas turi tumblerį (lietuviškai tikriausiai - vibro puodas), tai atlieka su juo. Taip, kad kas kaip moka , sugeba, tas taip valo gilzes, o kai kas net nesuka galvos su gilzių valymu, nes jų visai nevalo ir nemato tikslo. Nuvalo nuo parako degėsių tik kakliuką.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Tumblers
3 žingsnis . Apžiūrim gilzes (tūteles), kad nebūtų korozijos pažeidimų, įtrūkimų, įlenkimų ar kitokiu mechaninių pažeidimų. Ant nuvalytų gilzių geriau matosi mikro įtrūkimai. Tikslas išbrokuoti blogas gilzes, kad išvengti bėdų ar nelaimingų atsitikimų šaudant.
4 žingsnis . Kadangi nusprendžiau gilzę paruošti kuo teisingiau/geriau (mano manymu), tai ir žingsnių bus daugiau nei paprastai reikia. Bet tai tik bus daroma tik vieną kartą, po to gilzės ruošiamos įprastai.
Išplečiam gilzės kakliuką. Tikslas panaikinti nuo gilzių krimpo žymes (jei yra) , bei suvienodinti visų gilzių vidinį diametrą ir paruošti sekančiam žingsniui Nr.8. Naudoju K&M Expander Die matricą . Yra ir kitų gamintojų.
http://www.kmshooting.com/catalog/expan ... plete.html
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... r-Mandrels
Tai darant būtina sutepti kakliuko vidų ir mandrelį (teisingai gal būtų - kreipenčioji), nes reikia panaudoti jėgą. Labai gerais daiktas tam reikalui Imperial Die Wax
Ruošiant naujas gilzes prieš tai reikia praleisti visas gilzes per body matricą, tam, kad suvienodinti aukštį tarp gilzės petelių ir gilzės dugno. Turint Redding Type S Full Length Die , išsukus viršutinę dalį (dekaperį) ir išėmus bušingą ją galima naudoti kaip body matricą .
Nors nevisi (reloaderiai) tai daro ir dėl šito žingsnio daug diskutuoja, pirma triminguoti, po to bodysize‘inti ar atvirkščiai arba net size‘inti. Jei nesiruošiate daryti neck turning (aptekinti gilzės kakliuką, žingsnis , šios operacijos nereikia daryti ir nesukam sau plaučių.
5 žingsnis . Dabar reikia atrasti trumpiausią gilzę. Išmatuojam visų gilzių ilgius išrenkam trumpiausią ilgį ir visas gilzes trumpinam/triminguojam iki trumpiausios gilzės ilgio.
.
Gilzės trumpinimui naudoju RCBS Trim Pro. trimerį. Yra jų įvairi galybė , įvairių konstrukcijų ir įvairių kainų.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Trimmers
P.S. Aš visus matavimus darau coliais, nes beveik visi užsiiminėjantys reloadu , matuoja coliais. Ar tik paprasčiausiai skaitinėsite forumus ar norėsite užduoti klausimą, kokiam nors rusų ar anglų/vokiečių forume, paklausti matmenų ar toleranciją, jie 95% atsakymas bus coliais ir granais. Taigi tik tereikia priprasti prie colių, ir jie pasidaro ne be tokie baisūs. Įsigijau ebay matavimui reikalingų įrankių ir tikrai nebrangiai, nes nelabai pasitikiu įrankiais Made in China , už kilogramą – 1LTL + dovanų kuponas loterijai . Aišku galima išsiversti ir turimais namuose, svarbu, kad matavimai būtų tikslūs ir jais pasitikėtumėte. Taip, kad neverta taupyti ant neaiškios kilmės įrankių, juolab, kad dabar daugybė bankrotavusių įmonių, laboratorijų kurios paradvinėja matavimo, sverimo ..... įrankius. Bet čia retorinis klausimas ....
6 žingsnis . Po to kai visos gilzės yra suvienodintos , po trimming‘o (5 žingsnis) reikia nuimti taip vadinamus zausensus, užvartas, kurios paliko trimmer‘io freza. Tokio įrankio pagalba Deburring Tool tai padaryti nesunku, nuimant atšerpetojimą ir lengvai suapvalinant kampus .
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... Chamfering
2-3 apsisukimai iš vidaus ir iš išorės. Ir viskas. Nereikia labai persistengti.
7 žingsnis . Norint gauti kuo tiesesni šovinį, 7 ir 8 žingsniai– būtini. Su slankmačių, dar geriau mikrometru, matuojam gilzės kakliuko sienelių storį.
Daromas ne vienas matavimas , o sukant aplink visą kaliuką, taip atrandama ploniausias kakliuko sienelės storis.
8 žingsnis . Kad gauti ašiškumą, koncentriškumą (concentricity) ir kuo mažesnį mušimą ties kakliuku, kuris leis pasodinti tiesiai kulką, reikia suvienodinti gilzės kakliuko sienelių storį. Net ir pačios geriausios gilzės, tokios kaip LAPUA bus nevienodas sienelės storis.
Kadangi mes jau išmatavom ir radom mažiausią/ploniausią sienelės storį, tai nusistatom „tačilką“ (Neck Turning Tool – gilzės kakliuko tekinimo įrankis) būtent tam storiui. Jei reikia daug nuimti „mėsos“, tą operaciją atliekame per 2-3 kartus. Bet jeigu šautuvas yra serijinės gamybos, ne custom su ankštu šovinio kakliuko lizdu, manau užteks vieno karto, tik suvienodinti visų gilzių storį. Mano atveju 0,014“. Nes naudojant matricas su bušingais, tai gana svarbu. Tas įtakoja vienodą kulkos apspaudimą ir ašiškumą. Tikslas gauti vienodą sienelių storį.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ning-Tools
http://www.kmshooting.com/catalog/neck- ... pilot.html
Taigi „tačilkos“ mandrelį (kreipiančioji) sutepam lubrikantu Imperial Die Wax , dedam gilzę į gilzės laikiklį
ir nedidelėm apsukom su nedideliu padavimu tekinam
Tekinam per visą kakliuko ilgį ir pabaigoje „užeinam“ ant gilzės petelių ,
bet labai nedaug.
Sekantis veiksmas , dar kartą nuimam užvartas nuo išorines sienelės su Deburring Tool įrankiu. Aš (ir ne tik aš) dar poliruoju išorinę kakliuko sienelę su plienine vata, 3-4 sekundėm su el.drėle ,didelėm apsukom.
Užsiimantys šamanizmu, dar poliruoja ir kakliuko vidų. Svarbiausiai, kad visi veiksmai būtų vienodi,nuoseklūs, negalima daryti kelias gilzes taip, keletą kitaip ar dar trečiaip. Idealiausiai šį žingsnį daryti su nauja gilze ir tai yra daroma tik VIENĄ KARTĄ, visam likusiam gilzės gyvenimui. Be šios operacijos neišsiverčia BR pasaulis ir mėgstantys tolimesnes distancijas šauliai. Medžiokliniam šautuvui šaudančiam 1MOA -tai ne būtina. Bet mano tikslas turėti tiesų, o ne kreivą šovinį, ir kad kulkos skraidytu į 0,5 MOA ar mažiau.
9 žingsnis . Kai jau gilzės kakliukas paruoštas, dedam į presą fullsize (FL) , necksize ar body matricą. Tai priklauso kokias matricas mes turim, koks mūsų įsitikinimas, kad teisingai darau ir kokiu keliu mes eisim toliau. Fullsize matrica atlieka 4 operacijas iš karto – sodina petelius (daro headspace) , apspaudžia kakliuką, gilzės šonus iki reikalingo diametro ir plius dekapsuliuoja. Necksize matrica atlieka 2 operacijas – apspaudžia tik gilzės kakliuką, neliesdama šonų ir petelių, plius dekapluliuoja (išstumia kapsulę). Body – tik sodina petelius į reikiamus matmenis, vos apspausdama gilzės šonus, bet mažiau apspaudžia nei fullsize matrica. Idealiausiai turėti visas 3 matricas, su jomis būtų galima varijuoti ir apspausti į norimus gilzės parametrus. Kai kurie sėkmingai dirba su 0-niu headspace, vien tik necksize matricom. Bet po keletos ciklų bus priversti naudoti body matricą, nes sunkiai dirbs spyna. Aš pasirinkau Redding fullsize matricą, kuri atliks visas reikalingas operacijas (mano įsitikinimu).
Ji yra su bušingu (įvorė), kuris apspaudžia kakliuką . Su bušingo pagalba galima išgauti norima neck tension, kokia jėga/įvarža apspausime kulką.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... e-Bushings
Dažniausiai yra apspaudžiama -0,002 -0,003. Kai kurie daro įtempimą iki 0,005 .
Bušingų yra įvairių ir plieniniu, ir titano-nitrito, ir karbidiniu. Titano-nitrito bušingai yra kietesni už paprasto plieno bušingus ir naudojant juos, nereikia tepti gilzės kakliuko. O karbidinių bušingų privalumas, tai, kad jų numeriai eina 0,0005“ žingsniu (bet tik .243/6mm kalibrams). Plieniniu ir T-N – 0,001“ žingsnis. Bušingo numeris yra išskaičiuojamas taip (pvz):
(0.308 + 2* 0,014“)-0,002 = 0,334 , tai mums bus reikalingas bušingas Nr.334
.308 – kulkos diametras
2 – gilzės sienelės
0,014 – vienos sienelės storis
0,002 – neck tension, įvarža kurios mes norime, galima pasirinkti kokią norim bet tai jau keisis bushing‘o numeris.
Jei matrica ne bušinginė, tai belieka pasitikėti gamintojo kokybe ir kad expander ball (riešutėlis) yra reikiamo diametro, ir nekreivas štokas ir nedaryti jokių mušimo/ašiškumo matavimų. Tada ant dušios bus spakainiau.
Taigi FL matrica jau įsukta į presą, jos pagrindinė užduotis, atstatyti gilzės geometrija, kad nesunkiai užsidarinėtų spyna su šoviniu.
Naudodamas komparatorių (comparator) imu ir išsimatuoju atstumą nuo gilzės petelių iki gilzės apačios . Kompatarorių yra didžiulė įvairovė, bet nesunkia galima paprašyti, kad tekintojs padarytų.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... pace-Tools
Galima ir taip
Sutepu gilzė šonus specialiu lubrikantu arba Imperial Die Wax , tik netepam gilzės petelių ir kakliuko. Jokiu būdu negalima naudoti lubrikantų su naftos pagrindu.
Žmyk-Spaudžiam. Ir vėl matuojam. Tikslas „susodinti“ 0,001“ – 0,002“ gilzės petelius , gauti taip vadinamą headspace , kad lengvai dirbtų spyna su šoviniu, be jokių užsikirtimų. Headspace priklauso nuo kalibro,mažiems kalibrams 0,001-0,0015“, magnuminiams 0,0015-0,002“ , pusautomačiams dar didesnis.
Galima tai atlikti ir kitokiu būdu. Apspaustą gilzę dedam į spyną, prieš tai išėmę iš spynos dužikį ir spyruoklę. Išėmus spyna užsidarinėja be jokios jėgos, tabalduojasi. Įdėjus gilzę, turi užsidaryti su vos vos jaučiama jėga. Dažniausiai nustatinėjant tokiuo būdu ir pamatavus, būna daugiau nei 0,001“ – 0,002“ . Tas būdas tinka tik bolt-action šaunykams. Taigi čia jau individualus pasirinkimas kaip matuoti. Arba galima aklai pasitikėti gamintojo instrukcija, kaip nustatyti matricą.
Na va, beliko visai nedaug.
10 žingsnis . Gilzė atfulsaizinta, dekapsuliuota.
Su Primer Pocket Uniformer ir Flashole deburring tool (kapsulės lizdui įrankiai) formuojame ir išvalome kapsulės lizdą tiek išorinės pusės tiek iš vidaus. Galima rankomis, galima el. drėlę, kuris palengvins ir pagreitins darbą.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... cket-Tools
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ring-Tools
Jei turime ašiškumą matuojantį stenduką (Concentricity Gage), išmatuojam gilzės kakliuko ir ties peteliais mušimus.
Ašiškumui matuoti stenduką gali padaryti geras tekintojas /frezuotojas, už „nebrangiai“ , kurį kartu tą „nebrangiai“ ir sunaudosit .
Jei viskas gerai sureguliuota gerai, turėtume gauti minimalius mušimus. O po 3-čio ciklo, kai gilzė pilnai išsiformuoja pagal šovinio lizdą, mušimai turi išnykti, taip sakant turi būti „pa nulem“ - 0,000“.
Vualia !!! Turime, mano manymu, labai gerai paruošta gilzę, į kurią dedam kapsulę, pilam paraką ir „sodinam“ kulką į norimą/reikiamą gylį. Bet tai jau kiti etapai.
2 ETAPAS. Gilzės kapsuliavimas.
Dirbant su kapsulėmis būtina naudoti apsauginius akinius, nes jei lazda šauna vieną kartą metuose, tai kapsulė suveikti turi daugiau šansų.
Naudoju RCBS , jų taip pat yra didelė įvairovė (rusų kalba) :
http://www.6ppc.ru/index.php?option=com ... &Itemid=37
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... ming-Tools
http://www.kmshooting.com/catalog/prime ... eluxe.html
Pasirenkam tinkamą kapsulę , kaip pvz.: kas tinka .30-06, netinka .300WM, bet tinka 9,3x74R, ir su kapsuliatoriumi dedam/įstatom kapsulę į gilzę. Nieko sudėtingo.
3 ETAPAS. Sveriam, pilam paraką
Šitam etape kaip irgi nėra nieko sudėtingo, atsveriam reikalingą kiekį parako ir supilam į gilzę. Visada reikia sutikrinti sveriamą parako kiekį (min/max) su gamintojo manual‘u, kad neprisivirti „liolės“.
Čia irgi yra didžiulė įvairovė dozatorių, dispenserių. Taip pat ir svarstyklių, tiek mechaniniu, tiek elektroninių. Skonio, piniginės ir siekiamo tikslo reikalas.
Aš naudoju paprasčiausią RCBS dozatorių, triklerį (mažam kiekiui parakui dapilti) ir mechanines svarstykles.
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... -Tricklers
http://www.sinclairintl.com/prod_detail ... Dispensers
4 ETAPAS. Sodinam kulką į gilzę
Šitame etape vėl individualus pasirinkimas. Sodinam kulką pagal parako/kulkos gamintojo manual‘ą (žinynas, vadovas...) nustatydami bullet seater matricą į C.O.A.L. (Cartridge Overall Length) , lietuviškai būtų šovinio ilgis. Ar sodinam į graižtvas ir žaidžiam su jamp‘u . Žaidimas su džampu labai pagerina grupę, daug daugiau nei žaidimas su parako kiekiu. O geriausiai žaisti ir su parako svoriais ir su jump‘u. Kai kurie vamzdžiai mėgsta, kai kulka įremta į graižtvas, kiti – kai įšoka į graižtvas (jumping). Bet vėl yra ir plusai yra ir minusai.
* Manual‘us leidžia tiek kulkų gamintojai , tiek parako gamintojai. Tokie kaip Norma, Sierra, Nosler, Hornady, Allent , Vihtavuori, Hodgdon, Accurate, IMR ……………..)
Kaip išmatuoti maksimalų šovinio ilgį? Ar tai reikia daryti ? O gal pasirinkti gamintojo manual‘e nurodyta C.O.L. , vėl gi priklauso individualiai ir nuo iškelto tikslo.
Aš pasirinkau sunkesnį kelią, bandysiu žaisti ir su parako svoriais ir su jump‘u.
Su tokios „pribludos“ pagalba COAL Gauge galima išmatuoti šovinio ilgį, kol kulka atsirems į graižtvas .
Tokį matavimo prietaisėlį, gali pasidaryti ir pačiam. Tereikia vamzdelio, strypelio, sriegiklio ir laisvų rankų bei noro. .
Visuomet yra ir alternatyva, imam užsisakom ir nusiperkam:
http://www.sinclairintl.com/product/104 ... -Tools-OAL
Ant šios „priblūdos“ užsukam prasriegtą gilzę, įdedam kulką, kišam į spyną, stumiam strypelį kol kulka atsirems į graižtvas, fiksuojam. Viskas, turim beveik idealų atstumą iki graižtvų. Yra ir kitoks būdas, bet nebenoriu plėstis.
Skirtingų tipų kulkų skirsis ir max COAL. Tai gi , keičiant kulkas į kitą tipą, svorį ar gamintoją, reiks matavimą daryti iš naujo. Arba rinktis valdišką ilgį, kuris yra nurodytas manual‘e.
Naudoju Redding Competition Bullet Seater , pasirinkau būtent ją, kadangi ji su mikrometru ir jos kitokia konstrukcija, leidžianti labai tiesiai, praktiškai be mušimų pasodinti kulką. Be to ji labai greitai keičia sodinimo gylį (seating depth), kas yra labai patogu keičiant jump‘ą.
Kadangi kulka, kokias naudosim, jau pasirinkom, matrica įsukta į presą tai nusistatom matricą reikiamam/norimam kulkos sodinimo giliui.
Pildom etiketę , surašom visą reikalingą informaciją.
O jei paprasčiau:
1. Nuvalom gilzės kaliuką iš vidaus ir išorės nuo pridegusio parako.
2. Matuojam gilzės igį, jei reikia triminguojam.
3. Sutepam gilzės šonus iki petelių ir fulsaizinam ar neksaizinam
4. Išvalom kapsulės lizdą
5.Kapsuliuojam
6. Sveriam, pilam paraką
7. Sodinam kulipką
Naujos gilzės paruošimas ir pertaisymas šautos gilzės - algoritmas tas pats.
Po kelių ciklų, nori nenori, reikia gilzę atkaitinti (annealing), nes sukietėją gilzės. Bet „reporatžas“ bus vėliau (tikiuosi).
Fsio. On a shooting range!!! Į šaudykla, bandyti/testuoti savo šovinuką. Į medžiokle po to, kai iš rezultatais busite patenkinti.
Ačiū už dėmesį. Kaip mokėjau , taip išdėsčiau, kaip sugebėjau taip papiešiau.
Tikiuosi tie kas užsiimą reload‘u , pasidalins savo patirtim ir mintim.